Sommarpärlor

Hemkommen efter härlig vecka hos släkten i norra Småland och gränstrakterna kring Östergötland. Det är verkligen en idyll och jag har passat på att ladda batterierna inför höstens bravader. En av höjdpunkterna var ett besök på The Titanic Exhibition i Norrköping. Det är en resande, internationell utställning som visar flera originalföremål och tar upp levnadsöden från det "osänkbara" fartyget. Ett besök på favoritkaféet Tofvehult hanns också med. Självklart har även en del loppisar och antikvitetsbutiker besökts i jakt på nya fynd, och visst har en del riktiga pärlor erövrats!
 
 
 
 
 
Ett palettbord ropades in på auktion. Söker fabrikatet och önskar få hjälp med det. Benställningen på bordet ser ut som det på bordet Lövet (IKEA) av Gillis Lundgren. Hur som helst är bordet underbart!
 
 
 
Ett vackert krus av Mari Simmulson!
 
 
 
En rundvas gjord av SYCO keramik. Kommer passa bra till min SYCO keramikvas som är formad som en Kalebass.
 
 
 
När man får en skål från Arabia för 5 SEK slår man till dirr!
 
 
 
Fick en läcker ställbar, röd läslampa som ska väggmonteras av min faster. Schysst!
 
 
 
 
Ett av de största fynden. Auktionsutroparen säger att det är en Ekeby och den ropas in för en billig penning. Under står det sedan A. L. T. En Anna-Lisa Thomson alltså, katching!
 
 
 
Interiör från Tofvehults Kafé
 
 
 
Uddakoppar, en fröjd för ögat och själen.
 
 
 
Lägg till en liten bit av den mäktiga plåtburkssamlingen så uppnås Nirvana!
 
 
 
Ha en fortsatt skön sommar!
 
//Retro Christian IV
 
 
 
 
Foto: Ulf Morgan Lindén©
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Jesper:

skriven

Hej Morgan!

Tänkte bara skicka en liten kommentar här på din blogg. Jag ( Jesper )är tillsammans med din kusin Charlotte i Jönköping och jag fick av henne informationen att du också hade en blogg. Roligt!
Hon sa att du hade varit inne på min blogg någon gång och kommenterat, men jag har tyvärr inte sett någon kommentar från dig.

Men i vilket fall som helst så var det trevligt att se att du har ett liknande intresse och att vi båda två är intresserade av antikt och retro.

Jag köper och samlar mest keramik/porslin av olika designers, samt mycket glas. Då främst Iittala och Åseda glas.
Tyvärr inte så mycket möbler utan där är det mer en modern stil som gäller.
Du ser ju lite på min blogg vad jag samlar på.
Jag har lagt till dig på min lista över bloggar som jag följer så jag kanske kommer att kommentera några av dina fynd någon gång.

Fortsatt Trevlig Sommar / Jesper Pettersson

Svar: Hej, hej! :)
Ja, jag skickade en kommentar men den kanske inte kom fram då. Som sagt kul att vi har ett liknande intresse och bloggandet får man ju ut väldigt mycket av, och man kommer i kontakt med mycket (retro)folk.

Själv är jag keramik- och porslinsfrälst. Är förtjust i Helmer Ringströms dekorer på Uppsala-Ekeby Gefle porslin. Samlar framförallt på porslinet Safari.

Detsamma och hälsa till Charlotte!

Mvh,
Morgan Lindén
Morgan Lindén

Kommentera här: